Het is de sterkste daling sinds 1999, meldde de Europese vereniging van
autofabrikanten ACEA dinsdag.
De vereniging legt de oorzaak grotendeels bij de financiële en economische
crisis. November had dit jaar bovendien twee werkdagen minder dan vorig jaar.
In Ierland daling 55 procent, in IJsland 94 procent
De sterkste daling was te zien in Ierland, waar de verkoop 55 procent daalde.
In Nederland verkochten dealers bijna 22 procent minder nieuwe wagens, ofwel
29.867 stuks. Dataverzamelaar RDC meldde de Nederlandse daling al vorige
week.
De daling in EU-landen is nog niets vergeleken bij de situatie in IJsland.
Inwoners van het bijna-failliete eiland kochten in november 94 procent
minder nieuwe wagens: slechts 74 exemplaren.
In de EU lijden alle fabrikanten sterk onder de kelderende verkoop. Bij de
grote merken komt de klap vooral hard aan bij General Motors (Opel,
Chevrolet, Saab). De verkoop lag in november 38 procent onder die van
dezelfde maand vorig jaar.
Europa's grootste autofabrikant Volkswagen hoefde ruim 16 procent minder
nieuwe wagens aan klanten te leveren. Bij dealers van Ford, Renault, Fiat,
Peugeot en Citroën ligt de verkoop ook fors lager.
Van de dertig grootste merken in de EU is er echter slechts een uitzondering.
Het Roemeense Dacia is in november de enige die de verkoop zag stijgen, nog
wel met ruim 25 procent tot ruim negenduizend stuks.
De meeste autofabrikanten hebben inmiddels besloten hun fabrieken rond
Kerstmis langdurig stil te leggen. De Europese Unie biedt de bedrijven een
noodpakket van circa 5 miljard euro, om nieuwe milieuvriendelijker modellen
te ontwerpen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl